Flyers Groene Offerte

Facts

De kanskaarten zijn ontwikkeld ter promotie van de Groene Offerte. Om materiaal en energie te besparen zijn ze gedrukt op 100% gerecycled FSC papier en zijn ze meegedrukt met een andere opdracht.

Het ontwerp

De opdracht was: bedenk campagnemateriaal ter ondersteuning van de introductie van de Groene Offerte tijdens de Dutch Design Week 2010 in Eindhoven. 

De uitvoering

De flyers (kanskaarten) zijn gedrukt op gerecycled papier, waarbij het gerecyclede papier voor 100% uit FSC papier bestaat. De drukker (Printvisie) gebruikt normaal altijd al FSC papier, maar daarmee weet je eigenlijk alleen nog maar welke boom er is gekapt en dat er geen tropisch regenwoud gebruikt is. Het zegt verder weinig over hoe milieuvriendelijk het papier vervaardigd is. In dit geval is er meer bekend over het productieproces. De papierfabrikant haalt zelf oud FSC papier weer op om te recyclen. Ze gebruiken FSC papier met een hoge witwaarde (cie 124), dat niet te onderscheiden is van gewoon witpapier. Door de hoge witwaarde is er minder water en chloor nodig is om het wit te maken. Door te recyclen bespaar je verder natuurlijk ook bomen, energie en daarmee ook weer CO2.

Daarnaast zijn de flyers meegedrukt met een andere opdracht. Hierdoor hoefden de persen niet apart voor deze opdracht aangezet te worden. Zo bespaar je ongeveer vijftien minuten extra inrichttijd en ongeveer 300 tot 350 vel inschietpapier, papier dat je normaal weggooit. Ook bespaarden we acht offset platen, omdat beide opdrachten met dezelfde set platen konden worden gedrukt.

Om te verkomen dat er doelloos talloze flyers werden rondgestrooid en weggegooid werden de flyers persoonlijk en met een korte toelichting uitgedeeld door studenten van de HKU (VADM). Daarbij is er niet een te grote oplage gedrukt en staat er op de flyer een verzoek om deze na gebruik door te geven. 

De ambitie bij de campagne van de Groene Offerte was om zo min mogelijk middelen te laten produceren. We hebben naast de flyers een serie advertenties ontwikkeld en we maakten gebruik van banners.  Vanwege ons beperkte budget hebben we voornamelijk gebruik gemaakt van onze bestaande mediakanalen. Dat zijn bijvoorbeeld de nieuwsbrieven en andere communicatie-uitingen van de BNO.

Ander traject dan gewoonlijk
Doordat we de flyers duurzaam wilden laten drukken, verliepen sommige onderdelen anders dan normaal. Dit merkte we vooral aan de deadline, de materiaalkeuze en de oplage.

Deadline: omdat de opdracht meeliep met een andere klus hadden we ook de deadline van de andere opdracht. Deze lag veel vroeger dan we gepland hadden. Hierdoor was nog niet al het beeldmateriaal klaar. Aan de andere kant zie je dat met een hardere deadline beslissingen sneller worden genomen. Als het moet, dan lukt het wel. Er zat nog een ander voordeel aan. Doordat we nu veel eerder klaar waren dan we gepland hadden, was er geen haast bij het leveren van het drukwerk. De leverancier hoefde hierdoor niet speciaal voor ons op en neer naar Amsterdam te rijden. Hij kon de kaartjes meenemen toen hij voor een andere opdracht toch onze kant op kwam.

Materiaal: als er geen duurzaamheidsambitie zou zijn geweest, dan zouden we waarschijnlijk voor dikker karton hebben gekozen, de foto hebben voorzien van een mooi UV-laklaagje en het geheel hebben afgewerkt met ronde hoekjes. Daarmee wordt zo’n flyer meer een hebbeding. Maar als je  het duurzaam wilt aanpakken en je beseft dat het niet een product is dat lang bewaard hoeft te worden, kun je het veel eenvoudiger houden. En ook nu is het nog steeds een goed ding. Het heeft een voor- en achterkant. Een leuke boodschap erop. Communicatief hebben we hier geen concessies op gedaan. Nu hebben we dus voor weinig geld en heel weinig milieubelasting toch een goed resultaat. Ook dat is een ontwerpkeuze.

De oplage: de oplage die je in je hoofd hebt, moet aansluiten bij de oplage waar je het mee wilt laten draaien. Bij ons kwamen de aantallen overeen. Dat kwam goed uit. 

Evaluatie

We hebben ons afgevraagd of we überhaupt wel drukwerk moesten maken voor de Groene Offerte. We hebben besloten dat het een goede bijdrage zou leveren aan de campagne, mits het duurzaam geproduceerd zou zijn.

Uit ervaring wist ik dat je op deze manier een opdracht mee kon laten draaien. Vroeger vroeg ik, door bijvoorbeeld krappe budgetten, wel vaker of er iets met een andere opdracht mee kon draaien. Mijn eigen visitekaartjes bijvoorbeeld. Maar er is natuurlijk meer mogelijk dan alleen dat. Daarom maak ik aan de drukker mijn ambitie kenbaar en vertel hem dat ik graag duurzaam wil drukken. Deze drukker vertelde me toen over het gerecyclede FSC papier. Als je je ambitie kenbaar maakt, kan de drukker met je mee denken.

In de toekomst wil ik proberen het nog efficiënter aan te pakken. Ik wil meer weten over wat er allemaal gebeurt bij de drukker, zodat we die productietak anders kunnen inzetten. Goedkoper en efficiënter. Dit is nog maar het begin.

Tips

Maak je ambitie kenbaar, dan kunnen de mensen om je heen met je mee denken. In dit geval was het de drukker die me op het idee bracht om nog duurzamer papier te gebruiken.

Reacties

Zelf een reactie geven? Meld je aan of login

Arjan Hilgersom

art-director / communicatie-ontwerper
Team Hilgersom

Waardeer

Deel

LinkedIn Twitter Facebook Email

Tags voor deze pagina