Ragbag®

Facts

Het ontwikkelen van een hip en duurzaam merk dat als voorbeeld kan dienen voor anderen en dat 100% voldoet aan de 3 p’s (people, planet en profit).

Het ontwerp

Ik wilde een hip en duurzaam merk ontwikkelen dat als voorbeeld kan dienen voor anderen. Bovendien wilde ik dat het 100% voldoet aan de 3 p’s (people, planet en profit).

Ambities en doelen

Tijdens de ontwikkeling van de tas bleek het ambitieniveau van mij en de producent in eerste instantie niet helemaal gelijk. Mijn insteek was om met Ragbag een duurzaam en sociaal verantwoord merk neer te zetten, dat ook qua design een hoogwaardige uitstraling heeft. Ik heb de producent flink moeten overtuigen van de noodzaak van kwaliteit en van dat hij moest inzetten op duurzaamheid. Het heeft lang geduurd om de kwaliteit te bereiken die we voor ogen hadden, maar door trial en error zijn we er wel gekomen. Dit zie je veel bij projecten in opkomende landen. Er is een groot verschil in kwaliteitsnorm.   

De uitvoering

Het duurde lang tot Ragbag winstgevend was. Pas sinds 2 jaar hebben we een break/even punt bereikt. Daarnaast heeft het veel tijd gekost tot de we de juiste kwaliteit hebben bereikt. En het blijft een aandachtspunt.

Wat ook lang duurde was het merk hier in Nederland opzetten, publiciteit opzoeken en vasthouden.
Duurzaamheid heeft een geitenwollensokken imago. Ragbag laat zien dat duurzaam ook hip en trendy kan zijn. Ragbag krijgt daardoor veel Free Publicity. We hebben prijsvragen gewonnen en we hebben veel aandacht gehad van tijdschriften en kranten. Het beste werkte het televisieprogramma RTL Nieuws waar een item van 3 minuten over Ragbag is uitgezonden. Er keken 1,5 miljoen mensen naar.

Daarnaast werkt “mond-op-mond” reclame erg goed, als mensen het eenmaal in de hand hebben raken ze wel overtuigd. Ragbag doet ook aan Guerilla Marketing. Op duurzame evenementen hebben we met Ragbag producten rondgelopen. Verder heb ik diverse BN-ers en ministers een tas aangeboden.

We hebben ook veel publiciteit gekregen toen we de BiD challenge prijs wonnen. Daarnaast heeft Ragbag het Ei van columbus gewonnen en de Eurpean Business Award for the Environment. Veel mensen zeiden dat het een goed product is. Het is toen bekender geworden. Mensen kregen er vertrouwen in.

De benodigde kennis en contacten kon ik halen uit mijn eigen ervaring en netwerk. Ik was al 15 jaar werkzaam als duurzaam ontwerper voordat ik Ragbag startte. En ik was bekend met product ontwerpen. Verder heb ik veel steun gekregen van BiD challenge team. Ik had geen ervaring met het werken met buitenlandse producenten, maar was wel al meerdere keren in India geweest. 

Evaluatie

De duurzaamheidseis zorgt er voor dat je dingen op een andere manier aan moet pakken. Dat je creatief moet zijn. Duurzaamheid is een van de belangrijkste inspiratiebonnen voor innovatie. Om in de toekomst met 9 miljard mensen te kunnen overleven zullen we op een duurzame manier met grondstoffen en energie moeten omgaan. Dit is een ultieme uitdaging voor ontwerpers, die immers aan de wieg van veel producten staan. 

Daarbij creëert het werken met de Indiase handicraft sector mogelijkheden voor ontwerpers die in Europa niet meer haalbaar zijn. In Nederland is het ambachtelijk produceren helaas vrijwel uitgestorven. Bovendien is het veel te duur geworden om hier iets te produceren. India heeft een rijke historie van handicraft en de productie is relatief goedkoop.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat we nu een origineel en baanbrekend product en merk hebben.

Er is veel tijd en geld gaan zitten in de ontwikkeling van de verschillende producten en in de promotie ervan. Qua investering heb ik er tot nu toe vooral zelf veel in geïnvesteerd. Daarnaast heb ik prijzen gewonnen waarvan ik de opbrengst ook weer in het project kon investeren.
Ik ben tevreden met wat er tot nu toe uit is gekomen. De komende jaren wil ik de omzet  vergroten en de winstmarge verbeteren. Maar Ragbag levert naast een bescheiden economische winst vooral een maatschappelijke winst op. We hebben nu al meer dan 60 mensen uit de sloppenwijken van Delhi en Calcutta aan het werk. Dit aantal moet de komende jaren verveelvoudigen.

Mijn grote voorbeeld waren De Freitag tassen. Ik ben er trots op dat ik nu ook een merk in de markt heb gezet, waarbij niet alleen gerecycled wordt maar ook een sociale verbetering wordt bereikt.

Een volgende keer zou ik wel proberen een snellere en betere kwaliteitsslag te maken. De marketing en free publicity was wel erg succesvol. Dat houden we erin. 

Tips

Het belangrijkste bij produceren in het buitenland is om een goede en betrouwbare partner te hebben. Pak het zakelijk aan en niet alleen vanuit idealisme. Realiseer je dat de kwaliteitbeleving daar anders is dan hier. Denk verder goed na over het gedeelte dat niet met ontwerpen te maken heeft. Het project managen, het promoten etc.

Reacties

Zelf een reactie geven? Meld je aan of login

Waardeer

Deel

LinkedIn Twitter Facebook Email

Tags voor deze pagina