Duurzaamheid van de Groene Offerte

De belangrijkste verdienste van de Groene Offerte op het gebied van duurzaamheid is het doel van dit initiatief: het helpen en stimuleren van ontwerpers en ondernemers op het gebied van duurzaamheid. In de uitvoering van het project houden we daar zelf ook zoveel mogelijk rekening mee.

De Groene Offerte is er om ontwerpers en ondernemers te helpen en te stimuleren in het bewust rekening houden met de gevolgen van hun keuzes voor milieu, op sociaal-cultureel en financieel gebied. Zo wil de Groene Offerte een stevig impuls geven aan de duurzame ontwikkeling van de samenleving en economie. 

We willen daarbij zelf ook het goede voorbeeld geven. In de uitvoering van het project proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met duurzaamheid. Dat doen we door het kiezen van de juiste samenwerkingspartners, die mede zorgen voor het slagen van het project en de toekomst ervan, en die het doel van de Groene Offerte onderschrijven. Ook werken we aan bewustwording over duurzaamheid bij onszelf en bij de mensen met wie we samenwerken. En we kijken kritisch naar onze bedrijfsvoering en de manier van werken en communiceren, om te kijken waar kansen liggen om duurzamer te werk te gaan.

Hosting van PLANT

Een toepasselijke naam, en toepasselijke ambities: het bedrijf dat deze website host investeert op meerdere manieren in energiebesparing om de impact op het milieu te beperken. Zo gebruiken ze groene stroom en kopen ze energie zuinige servers. Het nieuwe datacenter van PLANT is volgens de meest moderne normen gebouwd, wat betekent dat er zo zuinig mogelijk met energie wordt omgegaan. Dat gaat volgens het 'cold corridor principe': gekoelde lucht wordt in een afgesloten ruimte geblazen op basis van hoge druk, waarna die koele lucht alleen naar buiten kan door de servers heen. Zo worden alleen de servers gekoeld, terwijl vroeger een hele ruimte werd gekoeld. De temperatuur buiten deze afgesloten ruimte ligt dan ook relatief hoog, zo'n 28 graden. Daarnaast maken de intelligente koelinstallaties gebruik van de buitentemperatuur wanneer het koud is.

Duurzaam project? Duurzame campagne!

Bij de campagne rond de lancering van de Groene Offerte was de ambitie om zo min mogelijk middelen te produceren. Maar om wel visueel de aandacht te trekken en aanknopingspunten te maken voor contact. Autobahn ontwierp in samenwerking met Arjan Hilgersom de campagne, waaronder een serie advertenties met beelden van EnkelingKrijn van NoordwijkJaap Scheeren en Robbert Vulkers. Fons Schiedon maakte een trailer voor de Groene Offerte.

Er werden flyers gedrukt: onze kanskaarten. De ambitie was zo min mogelijk produceren, maar de boodschap van de Groene Offerte is niet om niet te produceren! Voorwaarde voor ons was dat het promotiemateriaal effectief zou zijn, en dat het materiaal- en energiegebruik minimaal zou zijn. De flyers voor de Groen Offerte zijn gedrukt op 100% gerecycled FSC-papier en zijn meegedrukt met een andere opdracht. Arjan Hilgersom plaatste een case over deze Kanskaarten op de site.

Kanskaarten Groene Offerte
foto: Chantal Bekker (GraphicAlert.com)

Opvallen en contact maken

'Maak ontwerpers nieuwsgierig naar de Groene Offerte en zet ze aan om actief te gaan deelnemen aan de social community van de site.' Met deze opdracht ging een team studenten van Visual Art en Design Management van de HKU aan de slag. Het team – Marieke Berendsen, Lisanne Fransen, Melissa Minguez Garcia en Ester Vlaming – ontwikkelde allerlei acties tijdens de Dutch Design Week 2010 in Eindhoven die op alle fronten aansloten bij de ideologie van de site.

Al de dag voor de lancering werd Eindhoven op een opvallende en groene wijze gewezen op het komende duurzame initiatief. Op strategische plekken in de stad werd in samenwerking met GreenGraffiti het logo van de Groene Offerte op de stoep gezet. Niet door de stoep te bespuiten met verf, maar door middel van reiniging met een hoge drukspuit, zodat de uiting verschijnt in het onzichtbare vuil dat op de stoep ligt. Op bijna 30 plaatsen in de stad dook het logo op.

GreenGraffiti Groene Offerte
foto: GreenGraffiti

Groene mode op de groene loper

Op 23 oktober was het tijd voor het 'face-to-face'-gedeelte van de campagne. Gewapend met een groene loper ging het team op pad met camera en microfoon om de bezoekers van de Dutch Design Week aan de tand te voelen. 'Hoe belangrijk is duurzaam ontwerpen voor jou?' was de vraag. De reacties liepen sterk uiteen!


Hoe belangrijk is duurzaam ontwerpen voor jou? from De Groene Offerte on Vimeo.

Bewustzijn is een begin, het gaat natuurlijk om de opvolging. Om daar een handje bij te helpen werden de kanskaarten uitgedeeld. Ook over de kleding van het HKU-team is nagedacht. De campagne werd gevoerd in kleding van het duurzame modelabel Halona van Dorine Westra en Babette Leertouwer, die het team met vier unieke outfits heeft gesponsord. Halona maakt truien met applicaties die zijn gemaakt uit restmaterialen (bekijk de Halona case!). De hele week gingen ze op pad om de boodschap te verspreiden: deel je kennis op de Groene Offerte!

De duurzaamheid van de Groene Offerte zelf blijft in ontwikkeling, wordt vervolgd!

over-de-go-vulkers-2

detail uit advertentie voor de Groene Offerte 5/7
ontwerp: Autobahn beeld: Robert Vulkers 

Reacties

Zelf een reactie geven? Meld je aan of login