Elektrisch is de toekomst, dat weten we nou wel. Je hebt interesse in elektrisch rijden maar hoe is het rijcomfort in de praktijk? Lees het in dit artikel over de Volkswagen ID3, een uitstekend betaalbaar exemplaar van de hedendaagse elektrische auto’s.
Het rijden met de Volkswagen ID3
Volkswagen is altijd al bezig geweest met innovatie, maar dat nemen ze met de ID3 nog een stapje verder. Met de sleutel in je tak kun je naar de auto toelopen en hem opendoen zonder knopjes in te hoeven drukken. Vervolgens ga je zitten en word je begroet door elegante schermen en technologie. Wanneer je weg wilt rijden zet je je voet op het rempedaal en dan gaat de ID3 aan en kun je geruisloos wegrijden. De ID3 heeft een maximumsnelheid van 160 km/u en gaat van 0 naar 100 km/u in ongeveer 7,5 seconden, afhankelijk van het model. De wegligging is voor een elektrische auto gewoon goed. De ID3 ligt stevig op de weg en stuurt scherp in. Echter merk je wel dat de auto erg zwaar is en dat kan voor sommige storend zijn.
Actieradius van de Volkswagen ID3
Er zijn drie varianten van de ID3’s accupakketten. De laagste is een 45 kWh accu die begin 2021 uitkomt. De huidige ID3 heeft een accupakket met 62 kWh die een WLTP-range van 426 km heeft. In praktijk zal deze actieradius rond de 350 km zitten, afhankelijk van je rechtervoet. De ID3 S krijgt een stevig accupakket van 82 kWh met een WLTP-range van 549 km die in de werkelijkheid rond de 475 km zal zijn. De ID3 biedt voor meeste genoeg km om mee te rijden voordat ze een keer moeten laden, maar daar zijn ook oplossingen voor.
Het opladen van de Volkswagen ID3
De Volkswagen ID3 met het accupakket van 62 kWh heeft het oplaadprobleem deels verholpen. Volkswagen heeft ervoor gezorgd dat snelladen nog sneller is geworden. Deze ID3 laadt met 100 kw en gaat van 5 tot 80% vol in 30 minuten, dit is 350 km range wat wordt toegevoegd. Een alternatief van de Volkswagen is de nieuwe Hyundai Kone electric.