Ben jij op zoek naar een laadpaal voor jouw (nog aan te schaffen) elektrische auto thuis en weet je niet goed waar je precies op moet letten? Nou, maak je dan geen zorgen want je bent echt niet de enige.
Bij het vergelijken van offertes zijn er tegenwoordig veel EV thuislaadstations beschikbaar. De meeste personen weten niet echt naar welke functies ze moeten kijken. Het wordt dat vrij lastig om ze te vergelijken.
Het selecteren van een EV oplader die aan al jouw behoeften voldoet, hangt van verschillende factoren af, waaronder waar jij de auto parkeert en de elektrische capaciteit van jouw huis. Naast de kosten, is de belangrijkste overweging hierbij voor kopers die naar opladers op zoek zijn hoe snel een elektrische auto opgeladen kan worden.
Level 1 opladen
Het eerste EV laadniveau is een basis level 1 oplader die standaard bij de meeste elektrische auto’s geleverd wordt. Zo’n lader laadt heel eenvoudig via een standaard 230V stopcontact op, dat veelal slechts met een 5 tot 15 kilometer bereik per uur oplaadt. Sommige mensen vinden dit voldoende, omdat ze niet elke dag ver rijden en de auto vele uren aan het stopcontact kunnen laten staan om zo de verbruikte energie op die dag weer aan te vullen.
Level 2 opladen
Een level 2 oplader wordt separaat van de auto verkocht, maar wordt wel vaak tegelijkertijd aangekocht. Deze laders vereisen een installatie door een elektricien van een speciaal 240V circuit in de garage van het huis. Zo’n 3 tot 16A level 2 lader laadt over het algemeen drie tot zeven keer sneller dan een level 1 lader op en levert daarmee een bereik van 15 tot 100 kilometer per uur. Dit is voor veel EV bezitters de ideale laadpaal thuis.
Level 3 opladen
Een level 3 lader is een snellader die van gelijkstroom gebruik maakt (DC), wat anders is dan de standaard wisselstroom (AC) die in ieder huis beschikbaar is. Dit DC laden vergt een veel hogere spanning, vereist een professionele installatie voor hun 16 tot 48A laadpaal, maar kan sommige plug-in EV’s dan met tot wel 800 volt opladen.
Veel nieuwe elektrische auto’s hebben overigens beslist een level 3 lader met een CCS (Type 2 Combo) stekker nodig. In een oplaadtijd van slechts 20 tot 30 minuten kunnen ze deze auto dan tot 80 procent opladen. De kosten van krachtstroom zijn echter een stuk hoger.
Andere overwegingen
Naast de keus voor het kiezen van de laadsterkte met de bijbehorende installatiekosten, zou er ook overwogen moeten worden of je 1 of 2 oplaadpunten nodig hebt, of je deze graag met een vaste stekker in de garage wilt plaatsen of liever een losse stekker elders op jouw terrein wilt toepassen. Voor een buitenoplossing heb je zonder meer een veel robuustere en weersbestendige oplader nodig. Het toegepast ontwerp is uiteraard ook van top belang om zo perfect in de omgeving te integreren.
En dan heb je nog de keus of je een slimme of domme oplader wenst. Een smart EV oplader wordt met een mobiele app geleverd en stelt de eigenaar in staat om dingen te doen zoals laadsessies bekijken, het realtime opladen volgen, een oplaadsessie starten/stoppen, het opladen in plannen, en nog veel meer. De domme opladers kunnen niets anders doen dan je EV opladen, en dat is soms alles wat een EV bezitter wenst. Deze opladers stoppen gelukkig wel tijdig als de accu vol is.